Person med en brun läderportfölj på promenad.

Att byta från ett jobb till ett annat är aldrig en lätt uppgift. De sista veckorna på din nuvarande position kommer att innebära massor av adjö till kollegor, e-postmeddelanden till externa kontakter som du vill hålla kontakten med och naturligtvis avsluta dina oavslutade projekt.

Och allt detta måste ske medan du förbereder dig för att starta din nya utmaning.

Frestelsen att informera ditt nätverk om ditt byte på en gång kommer att vara svårt att motstå, liksom många andra saker. Följ våra fem bästa tips för att göra dina sista veckor (och dina första på det nya jobbet) så enkla att hantera som möjligt.

Meddela ditt byte av jobb på din sista dag

Dela din uppdatering med ditt professionella nätverk som LinkedIn på din sista dag på ditt nuvarande kontor och förklara att du lämnar för en ny utmaning, samtidigt som du talar om  allt du lärde dig från din tidigare position.

Försök att hålla den här typen av social aktivitet till så lite som möjligt den första dagen på ditt nya jobb; när allt kommer omkring vill du inte börja jobba (eller vara på lunch) med huvudet nedgrävt i din mobil och svara på meddelanden om gratulationer.

Gör detsamma med din interna mejl den sista dagen för att meddela människor som kanske inte har hört att du lämnar. Detta är också en stor chans att lyfta fram din yrkesmässighet för dina snart före detta kollegor och lämna dem med ett gott minne om dig för framtiden.

Prata inte illa om din tidigare arbetsgivare

Så frestande som det är att vara negativ om ett företag du just har lämnat, kom ihåg att våra virtuella kommentarer idag kan följa oss länge. Det sista du vill göra är att skapa ett dåligt intryck på ditt tidigare företag, trots allt byter människor jobb ofta och det kan sluta med att du arbetar med samma personer igen.

Håll dina tankar för dig själv och använd dem som grund för att ta reda på vad som gick fel, för att säkerställa att samma situation inte uppstår i ditt nya jobb.

Hitta en mentor

Nu skulle det vara en bra tid att börja bygga upp ett mentorförhållande med en respekterad kollega från ditt tidigare företag - de borde bli positivt överraskade att du frågade! Mentorer är ett fantastiskt sätt att lära av en erfaren kollega och detta kommer att stärka din professionella relation med dem på lång sikt.

Detta kan också vara en idé för ditt nya företag, men lite längre ner på listan - trots allt kommer de första 90 dagarna att vara en inlärningskurva, så gör det inte svårare.

Sätt mål för dina första veckor

Gör en punkt för att fastställa (med ditt nya team) vilka mål du ska uppnå under de första veckorna på jobbet. De kan vara relaterade till att lära sig nya produkter, att få certifiering på ett program du kommer att använda eller enkla effektivitetskunskaper.

Detta hjälper dig att förstå ditt nya team och din roll snabbare och låta dina nya kollegor veta att du är seriös med att komma igång snabbt.

Ha kul!

Du kanske lämnade din tidigare tjänst för att den var stressande, eller för att du inte tyckte om arbetet, eller mer troligt, för att du inte kom överens med ledningen. Kom ihåg att du tog tillfället i akt eftersom du ville ha en förändring - så omfamna den och låt dig njuta av utmaningen!